Educació primària

Aula de Mitjanes (1r, 2n i 3r)

Temps de Grup

Moment en el qual la referent de cada aula acompanya el seu grup d’infants. S’hi desenvolupen les Situacions d’Aprenentatge (Coneixements curriculars globalitzats) i es cuida i fomenta la cohesió de grup. En aquestes granges es desenvolupen els Treballs d’Investigació 

Els Treballs d’Investigació són un pilar pedagògic que permet treballar de manera interdisciplinària a partir dels interessos dels infants. Prioritzen el procés d’investigació per sobre del resultat i fomenten el pensament crític, l’assaig/error i la construcció de models explicatius científics.
S’inicien a 1r amb un petit guió i es desenvolupen plenament a partir de 2n de primària, amb continuïtat posterior als projectes del Sàpiens a secundària.
Aquests treballs són situacions d’aprenentatge globalitzades que integren continguts de medi, hàbits, valors, creativitat i iniciativa. Es treballa amb diferents agrupacions, sovint en parelles per potenciar l’autonomia i el treball cooperatiu. També en els cursos més elevats hi ha propostes de caràcter individual
Els temes estan definits al Projecte Curricular de Centre, però cada infant tria la pregunta d’investigació què més l’interessa sobre el tema a investigar. Es treballa amb una capsa de materials i guions flexibles adaptats als interessos del grup.
El procés finalitza amb una cloenda oberta a les famílies, on l’alumnat presenta els aprenentatges. També s’hi integren aportacions de castellà, anglès, música i educació física.
L’avaluació se centra en una autoavaluació reflexiva sobre el procés i la implicació de l’infant.

Microambients de llengua i matemàtiques

Els microambients són una metodologia que treballa en petits grups i permet atendre la diversitat a través de propostes graduades en continguts i profunditat. L’alumnat resol reptes matemàtics i lingüístics amb suport de materials manipulatius, que faciliten la comprensió i mantenen un caràcter lúdic. Hi ha activitats que requereixen l’acompanyament del/de la referent i d’altres que es resolen de manera més autònoma.
Aquesta organització, sempre amb dos acompanyants d’aprenentatge, permet consolidar continguts de forma pausada i adaptada als ritmes individuals. El material manipulatiu ajuda a interioritzar els nous conceptes i a transitar, progressivament, cap a nivells més abstractes.
El funcionament s’adapta a cada Baula: a Petites, hi ha lliure circulació amb compromís de finalització; a Mitjanes, es fan diverses propostes en l’ordre que triïn; a Grans/Joves, els grups són estables i registren el seu progrés.
L’avaluació és contínua i diària, basada en l’observació, el retorn personalitzat i l’acompanyament de tot el procés d’aprenentatge.

Espais d’Aprenentatge

Els Espais d’Aprenentatge són organitzacions pedagògiques actives on l’infant és protagonista i tria segons els seus interessos. Cada espai està dissenyat per desenvolupar competències específiques (matemàtiques, artístiques, científiques, emocionals…).

El treball és cooperatiu: els infants actuen entre ells de referents. L’organització és flexible, respecta els ritmes individuals i afavoreix un clima positiu i una convivència harmoniosa.

Els materials són manipulatius i vivencials, fet que dona sentit i motivació a l’aprenentatge. Les Baules organitzen sessions setmanals amb lliure elecció d’espai, que es manté fins al final de la sessió. Cada espai proposa reptes significatius i connectats amb el currículum. Les Rondes garanteixen que tots els infants passin per tots els espais i que la planificació sigui compartida.

L’avaluació és formativa i continuada, basada en observació, registres i auto/coavaluació.

Gust per la lectura

Cada dia es reserva una franja de 25 minuts destinada a activitats que fomenten l’hàbit i el gust per la lectura. Durant aquest temps es proposen diferents tipus d’activitats adaptades a les necessitats dels infants. Algunes estan integrades dins de les àrees curriculars i permeten treballar la lectura de manera contextualitzada. D’altres tenen com a objectiu principal despertar l’interès i el plaer per llegir a través de propostes més lliures i motivadores. També s’hi incorporen activitats específiques per desenvolupar estratègies lectores, com la comprensió, la fluïdesa, la interpretació o la lectura crítica. La varietat de propostes fa possible que cada infant trobi espais de lectura significatius i adequats al seu ritme. Aquesta franja diària ajuda a consolidar rutines lectores, millorar competències i reforçar una relació positiva amb els llibres.