Educació secundària

BAULA DE JOVES (ESO)

Currículum competencial de 30 hores setmanals

El nostre model integra coneixement, creativitat i orientació de futur. L’alumnat aprèn des d’una mirada competencial que connecta els sabers amb la realitat i afavoreix el desenvolupament personal i acadèmic. La distribució lectiva és la següent: 

SAPIENS

És un espai globalitzat on les ciències socials, naturals, la tecnologia i les llengües es treballen de manera integrada seguint la seqüència eXplore → eXchange → eXpress. Cada trimestre, l’alumnat presenta públicament els resultats dels seus projectes. Aquest entorn afavoreix el desenvolupament de les competències ciutadana, digital, emprenedora i personal/social.
El treball parteix d’un encàrrec inicial i d’activitats motivadores que impulsen la recerca, el treball cooperatiu, els tallers, les visites i la participació de les famílies. Cada procés culmina amb una exposició o celebració del producte final, sempre des d’un aprenentatge basat en projectes reals. Sàpiens és un espai central per al pensament crític, la creativitat i l’aprenentatge actiu.

Projectes STEAM

Els projectes STEAM combinen Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques a través d’un enfocament manipulatiu i pràctic. El treball és interdisciplinari i es desenvolupa amb metodologies actives, sovint en grups reduïts gràcies als desdoblaments. Les activitats es duen a terme al laboratori i al taller de tecnologia, i l’alumnat de 1r i 2n d’ESO comparteix projectes científics. Cada trimestre es presenta una mostra final.
L’objectiu principal és augmentar l’interès per les STEAM, trencar estereotips i donar a conèixer estudis i professions vinculades a aquests àmbits.

Àgora

L’Àgora és l’espai de tutoria grupal i assemblea, sempre conduït per la persona tutora referent. Té dues sessions setmanals.
Els dilluns de 8.00 h a 9.00 h s’obre l’inici de setmana amb una roda de com estem, debats d’actualitat, convivència o valors, recordatori de tasques i un espai per a delegades i delegats.
Els divendres de 8.00 h a 8.30 h es dedica a la reflexió de la setmana, l’autoavaluació i coavaluació, i a establir objectius per a la setmana següent.
Aquest espai contribueix a millorar la convivència, treballar els valors i fomentar la participació, la cohesió i el compromís.

Temps de lectura

Cada dia, després del pati, es dediquen 25 minuts a la lectura en un espai de calma i concentració. La lectura pot estar vinculada a la matèria següent o donar peu a activitats de comprensió i debat. Es treballa de manera individual, en parelles o en grup.
L’objectiu és potenciar la comprensió lectora, l’atenció i el pensament crític.

Atenció personalitzada

L’acompanyament de l’alumnat és una prioritat. Comptem amb codocència, desdoblaments, tutories individuals i grupals i una orientadora per nivell, que garanteixen un seguiment acadèmic i emocional continuat al llarg de tota l’ESO.

Càpsules

Les càpsules són franges curtes que es realitzen dues vegades per trimestre i que permeten descobrir, experimentar i practicar nous continguts o habilitats que complementen les matèries. Algunes propostes inclouen Francès, Revista, Emociona’t, El so dels colors o Pickleball. Són espais flexibles que faciliten la personalització de l’aprenentatge.